گزارشی از افتتاحیه همایش بین‌المللی مکتب فلسفی اصفهان

اعوانی: به غزالی احترام می‌گذارم ولی هرگز او را نمی‌بخشم

نوشته شده در تاریخ ۱۲:۴۹:۰۰ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ و در حوزه های اخبار مؤسسه - ۰ نظر
اعوانی: به غزالی احترام می‌گذارم ولی هرگز او را نمی‌بخشم

دکتر غلامرضا اعوانی در مراسم افتتاحیه همایش مکتب اصفهان گفت من اگرچه به غزالی احترام می‌گذارم، اما هرگز او را نمی‌بخشم چرا که بسیاری از بزرگان را تکفیر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،‌نخستین همایش بین‌المللی مکتب فلسفی اصفهان سیزدهم اسفندماه  91 در سالن پیامبر اکرم دانشگاه اصفهان با  خوش‌آمدگویی دکتر رامشت؛ رئیس داشگاه اصفهان افتتاح شد.
در ادامه برنامه دکتر علی کرباسی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان و دبیر علمی همایش «مکتب اصفهان» گزارشی از تاریخچه مکتب اصفهان (قرن دوم هجری) و فرآیند علمی و اجرایی آن  و نحوه و اهداف برگزاری همایش مکتب فلسفی اصفهان داد

پیام آیت‌الله مظاهری به این همایش توسط فرزندشان، در این همایش قرائت شد، وی در این پیام اظهار داشت: مایش مکتب فلسفی اصفهان که با همت شما اصحاب علم برگزار می‌شود، کاری شایسته تحسین است و باید به خوبی پی گرفته شود تا نتایج مطلوب‌تری به بار آورد. فلسفه با زیربنا و بنیاد عقل الهی متکفل همه دانش‌ها برای مصون ماندن از خطا و اشتباه است و این مسئولیتی بزرگ و خطیر است و تنها کسانی به این ساحت راه می‌یابند که به درستی اهل تفکر و فلسفه باشند. مکتب اصفهان ریشه در حوزه کهن فلسفه اصفهان دارد و از مکاتب شیراز و نجف و قم و سبزوار سیراب شده است.

سخنرانی دکتر  غلامرضا اعوانی، پیان‌بخش بخش نخست این همایش بود، وی  در سخنانش از اهمیت و ابعاد مکتب فلسفی اصفهان گفت. او وارثان حکمت را مسلمانان؛ فارابی، ابن‌سینا و... و اصفهان را آیینه تمام نمای فرهنگ ایرانی‌ـ‌ اسلامی دانست. او در قدمت همت در ایران گفت که دوهزار سال پیش در یونان کتابی نوشته شده است که در آن، تاریخچه پیدایش حکمت در ایران را چندین هزار سال قبل از تألیف آن کتاب دانسته است.
وی همچنین بیان کرد که اصفهان مظهر عالی هنر است، هنر معماری، صنایع دستی و... و این هم خود نوعی حکمت است. حکمت، تنها نظری نیست بلکه عملی هم هست.

اعوانی با بیان اینکه مکتب اصفهان در محیطی که مرکز تشیع آن زمان بوده است نضج گرفته است، خاطرنشان کرد: این مکتب به وسیله ابن‌سینا پایه‌گذاری شده است، وی تحولی مهم در فلسفه ایجاد کرد، نقد فلسفه، نقد غزالی، نقد فقها، نقد رازی و...  این‌ها موجب بالندگی حکمت سده و حکمت را به سوی حکمت اسلامی و الهی سوق داده است.

مدیر گروه فلسفه غرب مؤسسه پژوهشی حکمت  و فلسفه ایران با اظهار تأسف از ضعف پژوهش‌های ما در بخش مطالعات ادیان و اکتفا به چند ترجمه  محدود، تصریح کرد: بر ما لازم است که در این عرصه، بیشتر پیشرفت کنیم.

رئیس انجمن حکمت و فلسفه در پایان سخنان خود گفت من اگرچه به غزالی احترام می‌گذارم، اما هرگز او را نمی‌بخشم چرا که بسیاری از بزرگان را تکفیر کرده است.

او در پایان از این همایش استقبال کرد و اظهار امیدواری کرد که این همایش همه ساله برگزار شود. همچنین افزود که ما زمانی وارث این میراث غنی هستیم که بر روی آن‌ها تحقیق و پژوهش کنیم، این آثار محتاج پژوهش و غور بسیار است.