تأکید دینانی بر ظلم فلاسفه به ابن سینا

نوشته شده در تاریخ ۱۰:۲۷:۰۰ ۱۳۹۲/۰۳/۲۶ و در حوزه های اخبار و رویدادها - ۰ نظر
تأکید دینانی بر ظلم فلاسفه به ابن سینا
استاد دینانی با بیان اینکه هرچند من صدرایی‌ام و صدرایی خواهم مرد تأکید کرد: باید بگویم ابن‌سینا گاه حتی از سوی فلاسفه نیز مورد ظلم واقع شده حتی شخصیت‌هایی چون ابن‌رشد و ملاصدرا نیز به دلیل ندیدن آثار کامل او در حقش بی‌‌انصافی کرده‌اند

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست «ابن‌سینا پژوهی در ترازوی نقد» اظهار داشت: فلسفه در جهان اسلام ماجرای غم انگیزی دارد به همین جهت است که بعد از گذشت هزار سال از وفات ابن سینا، بسیاری از عناوین آثار او را نشنیده ایم و هنوز برخی از آن چاپ نشده است.

جهت شنیدن صوت، نوار ابزار ذیل را کلید کنید

 

وی ادامه داد: فلسفه در جهان اسلام در دادگاه شریعت محکوم بوده است و در مسیحیت برعکس دین در دادگاه فلسفه محکوم شده استاغلب فلاسفه تبعید یا اعدام شده و گرسنه مانده‌اند. شخص ابن‌سینا بسیار سختی کشید و از سوی اهل شریعت تکفیر شد.

سیدحسین موسویان دینانی حمیدزاده

فلسفه در جهان اسلام در دادگاه شریعت محکوم بوده است و در مسیحیت برعکس دین در دادگاه فلسفه محکوم شده است

وی با تأکید بر زندگی پر رنج فلاسفه اسلامی، به تکفیر ابن سینا توسط غزالی اشاره کرد و افزود: غزالی در سه مسئله حکم به کفر ابن سینا داد و در 20 مسئله او را تفسیق کرد. سه مسئله ای که ابن سینا توسط غزالی تکفیر شد مسئله معاد جسمانی، علم خدا به جزئیات و حدوث عالم بود.

اگر ابن سینا نبود از فرهنگ مدون اسلامی تنها فرهنگ سعودی و طالبانی باقی می ماند

 

این چهره ماندگار فلسفه تأکید کرد:معجزه ابن‌سینا آن است که وجود مهجوریت، آثار و افکار او در تمام علوم و تمدن اسلامی از صرف و نحو گرفته تا اصول فقه منعکس شده است. اسلام خود آسمانی و متعالی است، اما اگر ابن‌سینا نبود فرهنگ مدون اسلامی عقلانی نمی‌شد و از اسلام جز بن‌لادن‌ها و ملاعمرها باقی نمی‌ماند.

وی به پژوهشهای خود در حوزه تفکری ملاصدرا و ابن رشد اشاره کرد و نقدهای این دو فیلسوف بر برخی آراء ابن سینا را ناشی از عدم خواندن همه آثار او توسط آنها توصیف کرد و گفت:  هرچند من صدرایی‌ام و صدرایی خواهم مرد، اما باید بگویم ابن‌سینا گاه حتی از سوی فلاسفه نیز مورد ظلم واقع شده حتی شخصیت‌هایی چون ابن‌رشد و ملاصدرا نیز به دلیل ندیدن آثار کامل او در حقش بی‌‌انصافی کرده‌اند. ابن‌رشد آن فیلسوف تمام‌عیار قرطبی مشائی در مواضعی حتی ابن‌سینا را نه فیلسوف، بلکه متکلمی اشعری دانسته است.

وی ادامه داد: ابن‌سینا در عمر کوتاه 58 ساله خود با وجود تنگناهای سیاسی حکام زمان، آثار فلسفیش را شبها به شاگردان خود از جمله جوزجانی و بهمنیار درس می‌داده و آنها تقریر می‌کرده‌اند.

نویسنده کتاب «سخن ابن‌سینا و بیان بهمنیار» درباره نگارش این اثر تصریح کرد: بهمنیار در جایی شخصیت ابن‌سینا را چیزی شبیه معجزه می‌داند. ابن‌سینا به همان اندازه که فیلسوف بزرگی است، عارف بزرگی است و این امر در آثار وی از جمله در مقامات العارفین منعکس شده است.

اخبار مرتبط:

آیا ملاصدرا،‌ ابن سینا را صحیح و کامل شناخته بود؟!

تأکید خسروپناه بر کشف آرای ابن سینا در زمینه فلسفه‌های مضاف