سخنرانی خانم دکتر اعوانی در جلسه شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نوشته شده در تاریخ ۱۱:۳۵:۰۰ ۱۳۹۴/۱۰/۰۶ و در حوزه های اخبار و رویدادها - ۰ نظر
سخنرانی خانم دکتر اعوانی در جلسه شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
حکمت و فلسفه: در این جلسه که از ساعت ۱۵ روز سه شنبه مورخ ۰۱/۱۰/۱۳۹۴ شروع شد، خانم دکتر اعوانی معاونت پژوهش و تحصیلات تکمیلی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ایراد سخنرانی نمودند.

در جلسه شورای بررسی متون که روز سه شنبه مورخ 01/10/1394 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، آقای دکتر قبادی ریاست پژوهشگاه و جمعی از استادان و صاحب نظران این حوزه حضور داشتند در این جلسه که از ساعت 15 شروع شد تا ساعت 20 ادامه پیدا کرد سرکار خانم دکتر اعوانی معاونت پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز حضور داشتند و به ارائه بحث با موضوع «چیستی و چگونگی نقد فلسفی» پرداختند.

ایشان صحبت خود را بر وضعیت نقد نویسی بر فلسفة غرب در حال حاضر در ایران متمرکز کرد و تاریخچة کوتاهی از ورود فلسفة غرب در دو دورة را گفت.

دوره اول که «قرون طلایی فرهنگ و تمدن اسلامی» یعنی قرن دوم و سوم هجری (قرن دهم و یازدهم میلادی) می‌باشد و دورة ترجمة آثار افلاطون، ارسطو و نوافلاطونیان به عربی و پس از آن به فارسی است.

دوره دوم نیز پس از هفت قرن فاصله در سال 1867م رسالة گفتار در روش دکارت به فارسی ترجمه شده است.

در ادامه بیان داشتند که ما با ترجمة‌های دورة اول مشکلی نداریم، اصطلاحات جاافتاده و حتی از یک متن دو و بعضاً سه ترجمه هم در دسترس است. به علاوه فیلسوفان مسلمان بر مبنای همان ترجمه‌ها در جهان اسلام کار کرده‌اند. مشکل  فعلی ما پیرامون فلسفة غرب بیشتر در دورة دوم است.

معاون پژوهشی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: نقد فلسفی می‌باید بر مبنای فهم فلسفی باشد. تا ما فهم درست از یک فیلسوف و آثارش همراه با زمانه، تاریخ، مسائل اجتماعی و... آن فیلسوف نداشته باشیم، حتی نقد ما از اثر یا متن آن فیلسوف ابتر است.

در ادامه ایشان به بعضی از بدفهمی‌ها راجع به دو فیلسوف غربی (دکارت و کانت) در ایران اشاره کرد و گفت: روش دکارت مبتنی بر ریاضیات است ولی در اکثر مقالات و مقدمه بر آثار ایشان به جای ریاضی، روش هندسی برای دکارت آورده‌اند. وقتی روش هندسی را با ریاضی خلط کنیم باید بدانیم تبعات آن چه خواهد شد. نیز کانت در ایران وظیفه‌گرا معرفی می‌شود و در تمامی پایان‌نامه‌هایی که در زمینه اخلاق کانتی نوشته می‌شود، او وظیفه‌گراست.

خانم دکتر اعوانی در ادامه به تفصیل به شرح که دو اصطلاح کلیدی وظیفه و تکلیف در متون اخلاقی کانت پرداخت و گفت: به واقع کانت تکلیف‌گراست نه وظیفه‌گرا. حال چطور می‌توانیم بگوییم ما این دو فیلسوف را خوب فهمیده‌ام تا بتوانیم نقدشان کنیم؟!