همایش استانی کرسی های نظریه پردازی،‌ آزاد اندیشی، نقد و مناظره در یاسوج برگزار شد.

نوشته شده در تاریخ ۱۱:۲۵:۰۰ ۱۳۹۴/۱۱/۱۳ و در حوزه های ریاست مؤسسه - ۰ نظر
همایش استانی کرسی های نظریه پردازی،‌ آزاد اندیشی، نقد و مناظره در یاسوج برگزار شد.
حکمت و فلسفه: رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در همایش استانی چیستی، چرایی و چگونگی کرسی‌های نظریه پردازی، آزاد اندیشی، نقد و مناظره که با حضور اساتید دانشگاه‌های استان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان در دانشگاه یاسوج برگزار شد، شرکت کردند.

در این نشست که دوشنبه 6 بهمن در یاسوج برگزار شد ابتدا دکتر هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان گفت: ایران در سال‌های اخیر پیشرفت علمی خوبی داشته  و میزان تولید علم به نسبت جمعیت و بخصوص جمعیت دانشگاهی وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارد.
رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: نسبت یافته‌های علمی ما و کارهای کیفی با نظریه پردازی ارتباط دارد و منجر به نظریه پردازی‌های گوناگونی می‌شود.
طالبی خاطرنشان کرد: ایران با توجه به یافته‌های علمی که دارد باید در دنیا رتبه بهتری داشته باشد که دلیل این است که کارهای انجام شده کیفیت لازم همچنین تولیدات علمی ما عمق کافی را ندارند.
وی افزود: بیش از دو سوم از دانشگاه‌ها و هیأت های علمی کشور در زمینه علوم انسانی فعالیت می‌کنند. مزیت کشور ما در توجه به علوم انسانی است اما این رشته در کشور محدود شده و نتوانسته‌ایم آن را در سطح جهانی نشر دهیم.
رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به این‌که باید فعالیت‌های پژوهشی را انسجام داد، عنوان کرد: باید به سمت نظریه پردازی رفت و تنها به چاپ مقالات محدود نشود بلکه منجر به کارهای پژوهشی شود.
همچنین محمود رضا رحیمی، رییس دانشگاه یاسوج، گفت: هدف از برگزاری این همایش راه‌اندازی کرسی‌های آزاد نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه‌ها است.
وی بیان کرد: کمیته استانی در دانشگاه یاسوج تشکیل شده است و رؤسای دانشگاهها عضو این کمیته هستند.
رئیس دانشگاه یاسوج اضافه کرد: در این کرسی‌ها زمینه ارائه نظریه‌های جدید و ترویج نظریه‌ها ساماندهی و مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وضعیت نظریه پردازی در کشور و روند کار هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی

حجت الاسلام خسروپناه در این نشست گفت: در کشور دو دسته کرسی وجود دارد که یکی کرسی‌های آزاداندیشی و دیگری کرسی‌های نظریه‌پردازی است.

مسئولیت کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها با معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و همکاری با نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها است. 

اما بخش دوم، کرسی‌های نظریه‌پردازی است که کرسی‌های علمی به شمار می‌رود و شامل دو دسته کرسی‌های ترویجی و کرسی‌های نظریه‌پردازی است.

در کرسی‌های ترویجی وقتی یک استاد نظریه‌ای داشته باشد با حضور ناقدان کرسی‌ها برگزار می‌شود و دیگر نیازی به هیئت داوران نیست و در یک یا دو جلسه برنامه انجام و گواهی‌ها صادر می‌شود.

اما در کرسی‌های علمی نظریه‌پردازی علاوه بر ناقدان، گروه داوران هم حضور دارند که در 6 یا 7 جلسه برگزار می‌شود که این امر باعث می‌شود قبول شدن یک نظریه به سادگی نباشد. هیأت حمایت در این کرسی‌ها تعداد 5 شورای علمی دارد که اعضای این شورای علمی، استاد تمام دانشگاه‌ها و یا دانشیارهایی با رزومه بالا هستند. در کرسی‌های نظریه‌پردازی برخلاف کرسی‌های ترویجی باید طرح به دبیرخانه در مرکز هم ارسال شود که همین موجب سخت‌تر شدن پذیرش نظریه‌ها می‌شود. کار به گونه‌ای سخت است که در کل از 12 سال پیش تاکنون تنها 23 نظریه و نوآوری را در کل کشور ثبت کرده‌ایم. و در طول سال جاری در کشور تاکنون تنها دو نظریه از مجموع کرسی‌های نظریه‌پردازی ثبت شده است. برای علوم مهندسی امکان نظریه پردازی وجود ندارد اما در حوزه پزشکی رشته‌هایی مانند پرستاری و بهداشت هستند که قادر به شرکت در کرسی‌های نظریه‌پردازی هستند. و برای مثال سال گذشته طرحی به نام پرستاری حکیمانه در کرسی‌های نظریه‌پردازی مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره گفت: نظریه پردازی در کشور رضایت بخش نیست. و ایده پردازی‌های زیادی توسط افراد مختلف بیان می‌شود اما نظریه پردازی ها در کشور مناسب و رضایت بخش نیست. یک نظریه مناسب مطلبی است که بر مبنای توسعه، نقدینگی، پزشکی، روشمند و آکادمیک باشد و بتواند علاوه بر داخل در خارج کشور نیز جایگاه پیدا کند.

وی بیان کرد: هدف هیأت حمایت از نظریه پردازی و حمایت تولید نظریه نیست بلکه دانشگاهها موظف به تولید نظریه هستند و هدف این هیئت حمایت از نظریه پردازان است.

تولید نظریه در کشور به کندی پیش می رود تولید و چاپ مقاله در کشور تا اندازه‌ای مناسب است اما تولید نظریه به ویژه در دانشگاه‌ها کم است. ساختار پژوهشی در دانشگاه‌ها اصلاحاتی را نیاز دارد که بتوان در دانشگاه‌ها تنها به انتشار و چاپ مقالات اکتفا نشود و نظریه پردازی را نیز در برنامه داشته باشند. گاهی مشاهده می‌شود یک گروه علمی در دانشگاه با وجودی که یک هیأت علمی ندارد، اما تعداد زیادی دانشجو می‌پذیرد با این وجود بدون شک مشخص است که نظریه پردازی صورت نمی‌گیرد.

دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره اضافه کرد: نباید تنها جذب تعداد زیاد دانشجو مد نظر باشد دانشجویان مقطع دکتری باید به گونه‌ای آموزش ببینند که توان دانشی بالایی داشته باشند و به اندازه ای کار عملی انجام دهند که مهارت کافی داشته باشند که در صورت داشتن مهارت کافی به سرعت جذب خواهند شد.