دیدار جناب آقای حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه رئیس مؤسسه با پرفسور کلاوس مولر از دانشگاه مونستر آلمان

نوشته شده در تاریخ ۱۵:۴۴:۰۰ ۱۳۹۷/۰۱/۲۱ و در حوزه های تک صفحه ای - ۰ نظر
دیدار جناب آقای حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه رئیس مؤسسه با پرفسور کلاوس مولر از دانشگاه مونستر آلمان
حکمت و فلسفه: دیدار جناب آقای حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه رئیس مؤسسه با پرفسور کلاوس مولر از دانشگاه مونستر آلمان

جلسه دیدار رئیس مؤسسه جناب آقای حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه و پرفسور کلاوس مولر(KLAUS ERICH MÜLLER» از دانشگاه مونستر آلمان در روز یکشنبه 19 فروردین ماه در فضای صمیمی و با حضور سرکار خانم دکتر اعوانی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مؤسسه برگزار گردید. پرفسور کلاوس مولر از اساتید دانشگاه مونستر آلمان است.

دانشگاه مونستر یکی از مراکز مهم تحصیلی و پژوهشی در شمال غربی آلمان است که در زمینه های علوم انسانی، الهیات، پزشکی، حقوق و بسیاری از زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کند. همچنین بزرگترین مرکز اروپایی در زمینه الهیات و مطالعات مذهبی از قبیل کاتولیک، پروتستان و الهیات اسلامی است. این دانشگاه در کل حدود سه هزار دانشجو و چهل استاد تمام دارد و دانشکد‌ه‌ای که پرفسور مولر در آنجا شاغل است بیشتر در زمینه الهیات فلسفی فعالیت می‌کند.

ایشان قبلاً در دیداری که توسط پرفسور هینتر اشتاینر در مهرماه 95 از مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برنامه‌ریزی شده بود به همراه گروهی از دانشجویان دانشگاه مونستر شرکت داشتند.  در آن دیدار، مؤسسه با برنامه‌ریزی قبلی کنفرانسی سه روزه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار  کرد و  آقای پرفسور مولر گفت در آن سفر بسیار تحت تاثیر سطح دانشگاهی و کیفیت بالای علمی گروههای علمی مؤسسه و دانشجویان قرار گرفته است و یکی از نتایج آن همکاری این شد که ایشان پذیرفته‌اند تا یکی از استادان راهنمای دانشجوی دکترای مؤسسه باشند. ایشان گفتند دانشگاه مونستر در خصوص تعامل و همکاری و تدوین روابط متقابل با مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بسیار علاقمند است. دکتر مولر در سال گذشته تقاضا داشتند که دوره‌ی فراغت از تدریس خود را در ایران در مؤسسه بگذرانند و مطرح کردند هدف از سفرشان به ایران، تحقیق و بررسی درباره "دگرگونی معانی خدا"و همچنین تدریس یک دوره در مقطع فوق دکترا با عنوان "فلسفه ادیان در غرب در قرن معاصر" است.
همچنین او در دیدار اخیر خود از ایران درنظر دارد سخنرانی‌هایی در مشهد، تهران و قم در زمینه فلسفه معاصر غرب و فلسفه مسیحیت برگزار کند.
در این دیدار ابتدا خانم دکتر اعوانی معاون پژوهشی مؤسسه ضمن خیرمقدم مقدمه‌ای در خصوص معرفی ایشان بیان فرمودند و حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه،‌ رئیس مؤسسه، ضمن خیرمقدم از حضور ایشان در مؤسسه و ایران با ایشان در خصوص موضوعات مختلفی از جمله فعالیتهای مؤسسه گفت‌و گو نمودند:
دکتر خسروپناه: خیرمقدم عرض می‌نمایم و خیلی تشکر می‌کنم از حضورتان در مؤسسه و خوشحال هستم که مؤسسه میزبانی جنابعالی را به عهده دارد و امیدوارم در روزهای اقامت در ایران به شما سخت نگذرد.
دکتر کلاوس مولر: البته این دیدار اولین دیدار من از مؤسسه نیست و دومین باری است که من در مؤسسه حضور یافته‌ام و آنقدر آن دیدار اول برای من جذابیت داشت که تصمیم گرفتم که فرصت دیگری را برای گذارندن دوره فرصت مطالعاتی ام در مؤسسه برای خودم بوجود آورم.
دکتر خسروپناه: ابتدا توضیح می‌دهم مؤسسه در چه زمینه‌هایی فعالیت دارد و چند زمینه جدیدی را که مؤسسه به تازگی شروع کرده است برای شما توضیح می دهم. مؤسسه غیر از فلسفه اسلامی،‌ فلسفه غرب، منطق، علم و کلام و عرفان که دارای سابقه دیرینه‌ای در این زمینه هاست در آغاز راهی است که در آن تصمیم به تحقیق و پژوهش از زمینه ها و دوره های جدید گرفته است.
تمایل دارم که درباره این زمینه‌های جدید از نظرات شما استفاده نمایم. این گروههای علمی سه گروه است. اول گروه حکمت هنر دینی؛ هرچند بحث فلسفه هنر همواره در دنیا مطرح بوده است ولی بحث حکمت هنر دینی به نوعی برای اولین بار است که به عنوان یک رشته جدید در دنیا مطرح می شود. به نظر من مثلا معماری و ساختمان زیبای مؤسسه حکمت و فلسفه مبتنی بر حکمت هنر دینی است. این معماری معماری مدرن نیست، حتی معماری پسامدرن هم نیست، معماری سنتی مسیحی نیست، بلکه معماری مبتنی بر حکمت اسلامی است.
دکتر کلاوس مولر: من فکر می کنم حکمت هنر دینی که شما مطرح می‌کنید زیبایی الهی را در ذهن دارید. من در زمان دانشجویی از اساتید خودم این جلمه را آموخته‌ام که خدا زیباست و زیبایی‌ها را دوست دارد و همین طور در هنر نیز این مسأله مطرح است.
دکتر خسروپناه: تعبیر شما به زبان عربی یعنی انِّ الله جمیل و یحب الجمال.
دکتر کلاوس مولر: به نظرم این مطلب از زمان افلاطون آغاز می‌شود و افلاطون زیبایی را از عالم مثال می‌داند و بعدها این مسأله در مسیحیت ادامه یافت و تمامی کلیساها نیز تجلی گاه جمال الهی‌اند و در دوره مدرن پرفسور هانس اُرس فون بالتازار از سوئیس هم یک کتاب دوازده جلدی در این خصوص یعنی درباره زیبایی‌شناسی الهی (جمال الهی) دارند.
دکتر خسروپناه:
یکی دیگر از زمینه های تحقیقی جدید در مؤسسه پرداختن به مسأله فلسفه علوم انسانی است Human science یا social science. در ایران مسأله علوم انسانی سالهاست که مطرح  است ولی توجه به فلسفة حاکم بر علوم انسانی در دانشگاههای ایران خیلی در معرض نقد و تحلیل صاحبنظران قرار نگرفته است. هدف ما از تشکیل این گروه بررسی و تحقیق دربارة رابطة فلسفه و علوم انسانی و بویژه رابطة فلسفه علوم انسانی و علوم اسلامی است.
دکتر خسروپناه:
و زمینة جدیدی که البته هنوز در مؤسسه راه‌اندازی نشده است ایجاد و راه‌اندازی رشته یا گروه فلسفه و تاریخ علم در تمدن اسلامی است. در واقع، در دوره تمدن اسلامی یعنی از قرن سوم تا هشتم و از قرن نهم تا دوازدهم علم و فلسفه ما با تمدن پیوند و رابطه وثیقی داشته است. اگر جنابعالی علاقه داشته باشید تمایل دارم نظرات شما را دربارة رابطة فلسفه و علوم انسانی بدانم. 
دکتر کلاوس مولر: من روی این موضوع کار کرده‌ام مخصوصاً روی هرمنوتیک مدرن.
دکتر خسروپناه: شاید طرح بحث هرمنوتیک شلایرماخر، دیلتای، ‌هیدگر، گادامر مفید باشد ولی آنچه بنده بر آن تاکید دارم رابطة هرمنوتیک با علوم اجتماعی است.
دکتر کلاوس مولر: و البته آنچه که در این تحقیقات برایم اهمیت دارد هم علوم اجتماعی است و هم نگاهی است که دین به علوم اجتماعی دارد. این سنت از ماکس وبر آغاز شده است و بعد نیز ادامه می‌یابد و در غرب نیز افرادی زمینه تخصصی‌شان درباره رابطة علوم اجتماعی و دین است.
دکتر خسروپناه: اگر جنابعالی می‌توانید در این زمینه آثاری را به ما معرفی نمایید تا ما این آثار را تهیه نماییم و زمینه تحقیق و بررسی در این آثار را در مؤسسه دنبال نماییم. حتی می توان در زمینه رابطه دین و علوم اجتماعی در آلمان، تحقیقی در مؤسسه صورت گیرد.
دکتر کلاوس مولر: من بسیار از این مسأله خوشوقتم که شما در اینجا هم دربارة فلسفه اسلامی وهم دربارة فلسفه غرب تحقیق می‌کنید و درواقع تأثیر و تأثری را که ایندو از هم پذیرفته‌اند بخوبی مطالعه می‌کنید. چیزی را که می‌خواهم بگویم اینست که شما از این جهت بر ما برتری دارید که شما از فلسفه‌های غربی بخوبی آگاهید در حالی که ما دربارة فلسفة اسلامی تا دوره اسکولاستیک بیشتر جلوتر نیامده‌ایم و آشنایی ما درباره فلسفه اسلامی بیشتر از طریق همان ترجمه‌هایی است که از دوره قرون وسطی به ما به ارث رسیده است و در واقع ما از موضوعات مطرح در فلسفه اسلامی معاصر و مدرن بی‌خبریم . هدف من از حضور در ایران و مؤسسه بیشتر تحقیق دربارة فلسفه معاصر اسلامی است.
و یکی دیگر از مشکلات ما تحریر و کتابت شما به زبان عربی و فارسی است و گویی در بین ما تعداد کسانی که بتوانند به طور محتوایی و فلسفی کتابهای شما را تفسیر و تحلیل نمایند اندک‌اند. در حالی که منابع آثار ما در کتابخانه‌های شما به وفور یافت می شود و در حقیقت شما وارد دوره مدرن ما شده‌اید ولی ما نه.
دکتر خسروپناه: انشاءالله امیدوارم امکان این تعامل علمی فیمابین هرچه زودتر برقرار شود. و امیدوارم این دیدار شما فتح باب مبارکی در این زمینه‌ها باشد.
در پایان این ملاقات آقای دکتر خسروپناه ضمن اهداء یک جلد از مجلة اشراق به ایشان و آرزوی موفقیت برای ایشان در مدتی که در مؤسسه و ایران حضور دارند، از ایشان برای گفت و گوی علمی و دیدار با حضرت آیت الله جوادی آملی و دیدار از شعبه مؤسسه در شهر قم و علمای شهر قم دعوت به عمل آوردند.